Parným vlakom na Plavecký hrad

Autor: Ing. Peter Páteček <peter.patecek(at)zeleznicne.info>, Téma: Fotoreportáže, Vydané dňa: 27. 09. 2009

Klub priateľov histórie železničnej dopravy Bratislava východ v spolupráci zo Železnicami slovenskej republiky usporiadal včera ďalšiu akciu a to celodenný výlet parným vlakom na Plavecký hrad. Už viackrát som sa predtým chystal zájsť do Plaveckého Podhradia, ale z rôznych príčin mi to nevyšlo. Tak som si dnes povedal, že tam jednoducho musím zájsť. Stanica v Plaveckom Podhradí leží na trati 112, na ktorej bola vo februári 2003 zastavená osobná železničná doprava, aj keď nejaký čas tu osobnú dopravu zabezpečovala BRKS. Nákladná doprava tu funguje najmä do Rohožníka, kde je cementáreň.

Vlak mal odchod ráno o 7.55 hod. zo stanice Bratislava-Nové Mesto. Odtiaľ do Zohoru a v podvečer naspäť bol na čele vlakovej súpravy motorový rušeň T 679.019 Pomaranč. Zo Zohoru do Plaveckého Podhradia a späť išiel na historickom parnom vlaku rušeň 331.037 Uhranka. Ako požiarny vlak išla zo Zohoru a späť „motorka“ M 262.007 s nádržkovým vozňom.

Plavecký hrad...

Plavecké Podhradie

Ja som však pre iné povinnosti necestoval vlakom. Do Plaveckého Podhradia som zašiel až poobede. Na stanici v Plaveckom Podhradí si na jesennom slniečku svoje údy vyhrievala storočná Uhranka. Chvíľu som fotil na spustnutej stanici. Ľudí sa okolo vlaku motalo dosť. Cestujúci vlakom sa pomaly vracali z výletu na hrad. Aj miestni sa prišli pozrieť. Vlak tu vidieť majú príležitosť asi dvakrát do roka, a to vďaka Klubu priateľov histórie železničnej dopravy Bratislava východ, ktorý tieto akcie usporadúva.

Parný vlak a zrúcanina hradu...

Plavecké Podhradie

Parný vlak v Plaveckom Podhradí

Na povinnom požiarnom vlaku bol motorový vozeň M 262.007 s nádržkovým vozňom, ktorý sa na svoj návrat pripravoval odstavený za parným vlakom.

Čakanie na návrat bolo využité aj na údržbu
Parný vlak...

Keď sa približoval čas odchodu parného vlaku zo stanice v Plaveckom Podhradí presunul som sa aj ja na trať pred Rohožník, kde som počkal na návrat historického parného vlaku. Uhranka mala naložené statočne. Súprava sa skladala zo siedmych historických vozňov. Netrvalo dlho a v diaľke sa ozvala parná píšťala Uhranky.

Pred Rohožníkom...

Z miesta na trati pred Rohožníkom som sa premiestnil až za Pernek. Cesta a železničná trať nejdú súbežne vedľa seba a fotiť na viacerých miestach je problematické. Cesta je tu inak dosť úzka a kľukatá, preto je tu na viacerých úsekoch obmedzená rýchlosť. Aj napriek tomu sa mi podarilo na zastávku v Perneku prísť včas.

Parný vlak v Perneku

Parný vlak...

Za historickým parným vlakom išiel aj požiarny vlak. Práve tu v Perneku som sa rozhodol naň počkať a odfotiť ho.

Zastávkou v Perneku prechádza požiarny vlak

Po prechode parného vlaku a požiarneho vlaku som ešte zašiel do Zohoru, odkiaľ trať 112 do Plaveckého Mikuláša vychádza. Tu už stála súprava historického parného vlaku, na ktorej druhý koniec akurát posunoval Pomaranč. Zaústenie trate 112 je z juhu, takže súprava historického vlaku do Bratislavy na čele už s Pomarančom pokračovala opačným smerom. Ešte sa čakalo na príchod požiarneho vlaku.

Stanica Zohor - Pomaranč T 679.019 posunuje...

Parný vlak...

Ale ja som nečakal a išiel som ďalej na trať. Chcel som odfotiť celý konvoj na čele s Pomarančom. Tak som si naň počkal na obľúbenom mieste pred zanikajúcou odbočkou Devínskej Jazero.

Konvoj s motorákom na konci

Slniečko bolo večer už dosť nízko, ale ešte bolo dosť svetla na to, aby som urobil posledné snímky z akcie.

Pomaranč na čele súpravy

Parný vlak...

Deň železničiarov sa na Slovensku každoročne oslavuje dňa 27. septembra. Túto krátku fotoreportáž preto venujem práve tým, ktorý bez ohľadu na deň v týždni a počasie zabezpečujú nepretržitú premávku na našich železničných tratiach. Zároveň chcem vysloviť svoje poďakovanie Klubu priateľov histórie železničnej dopravy Bratislava východ, ktorý akciu zorganizoval a uskutočnil.